Καλωσήρθατε στην νέα μου ιστοσελίδα! Καλή περιήγηση!
Τετάρτη, 2 Ιουλίου, 2025
Κορίνα Γκούμα
Θεατρολόγος MA Ε.Κ.Π.Α.
Ειδική Παιδαγωγός MA U.E.L.
Β Βρεφοκόμος
Πιστοποιημένη εκπαιδεύτρια ενηλίκων
No Result
View All Result
  • ΓΙΑ ΤΟ ΠΑΙΔΙ
    • ΑΡΘΡΑ
    • ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
  • ΔΙΑΜΑΝΤΑΚΙΑ
  • ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΗΜΑΤΑ & ΣΚΕΨΕΙΣ
  • ΕΙΣΗΓΗΣΕΙΣ & ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
  • ΣΥΓΓΡΑΦΙΚΑ ΕΡΓΑ
  • ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
  • ΓΙΑ ΤΟ ΠΑΙΔΙ
    • ΑΡΘΡΑ
    • ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
  • ΔΙΑΜΑΝΤΑΚΙΑ
  • ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΗΜΑΤΑ & ΣΚΕΨΕΙΣ
  • ΕΙΣΗΓΗΣΕΙΣ & ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
  • ΣΥΓΓΡΑΦΙΚΑ ΕΡΓΑ
  • ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
No Result
View All Result
Κορίνα Γκούμα
No Result
View All Result

Σχολικές Μονάδες Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης

γράφει η Κορίνα Γκούμα
08 Οκτ 2022
Χρόνος διαβάσματος: 3 λεπτά
A A
Share on FacebookShare on LinkedinShare with email

https://www.psychology.gr/educational-psychology/6936-sxolikes-monades-eidikis-agogis-kai-ekpaidefsis.html?fbclid=IwAR05b0V97_3QvKyEKEzrs29m1LGAEPfKrfkvvaNN2Ox0M9AQm7hSdjp3mmo

 

Οι γονείς ατόμων με αναπηρία συνήθως έρχονται αντιμέτωποι με μια διάγνωση και πρέπει να πάρουν αποφάσεις για το μέλλον του παιδιού τους σε ιατρικό, εκπαιδευτικό και κοινωνικό επίπεδο.

Μπορεί μέχρι τότε να μην έχουν καμία επαφή με αυτά τα θέματα ή ακόμα και να έχουν τα παρακλάδια των θεμάτων που έχουν να αντιμετωπίσουν είναι πολλά και πρακτικά είναι αδύνατον να τα γνωρίζουν όλα.

Σε αυτό το άρθρο θα αναφερθώ στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση. Θα αναλύσω τον δαιδαλώδη αυτό δρόμο και θα δώσω κάποιες βασικές πληροφορίες.

Όταν η φοίτηση των μαθητών με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες καθίσταται ιδιαίτερα δύσκολη στα σχολεία του κοινού εκπαιδευτικού προγράμματος λόγω των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών τους, η εκπαίδευση των μαθητών αυτών παρέχεται με διάφορους τρόπους:

1) Ας αναλύσουμε αρχικά τις δομές Σ.Μ.Ε.Α.Ε.
Πρόκειται για τα ειδικά σχολεία που υπάρχουν σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης. Είναι αντίστοιχα της γενικής εκπαίδευσης και τα απολυτήρια τους είναι ισότιμα προς τα αντίστοιχα σχολεία Γενικής Παιδείας.
Από αυτό απορρέει ότι αρχικά συναντάμε τα ειδικά Νηπιαγωγεία και τα τμήματα πρώιμης παρέμβασης εντός Νηπιαγωγείων.

Τα Νηπιαγωγεία Ε.Α.Ε. βέβαια δεν είναι πολλά σε αριθμό καθώς πολλές διαγνώσεις δεν έχουν γίνει ακόμη σε αυτές τις ηλικίες. Στον μικρό αριθμό Νηπιαγωγείων Ε.Α.Ε. συμβάλλει ότι τα παιδιά υποχρεωτικά πάνε σχολείο στην ηλικία των τεσσάρων οπότε αρκετές φορές οι γονείς δεν γνωρίζουν τη διαφορετικότητα των παιδιών τους. Στο Νηπιαγωγείο λοιπόν οι εκπαιδευτικοί παρατηρούν την απόκλιση των παιδιών από τα φυσιολογικά όρια και στη συνέχεια παραπέμπουν τους γονείς σε αναπτυξιολόγους και στα Κ.Ε.Δ.Α.Σ.Υ.

Σε αυτό το σημείο να τονίσω ότι στα Κ.Ε.Δ.Α.Σ.Υ. μπορεί να απευθυνθεί ο γονέας χωρίς απαραίτητα την παρότρυνση από τον εκπαιδευτικό.

Όποια και αν είναι η γνωμάτευση ως προς σε ποια δομή (ειδική/ γενική) θα κάνει εγγραφή ο μαθητής, ο γονέας έχει το δικαίωμα να την αγνοήσει και να το γράψει στη δομή που θεωρεί καταλληλότερη για το παιδί του.

Η τελευταία ηλικία αποφοίτησης των μαθητών που ανήκουν στα Νηπιαγωγεία Ε.Α.Ε. είναι τα εφτά (7) έτη.

Στη συνέχεια βλέπουμε τα ειδικά Δημοτικά. Πολλά περισσότερα σε αριθμό και με περισσότερο αριθμό μαθητών. Το όριο αποφοίτησης είναι το δέκατο τέταρτο έτος της ηλικίας τους. Υπάρχει δυνατότητα παράτασης φοίτησης με προϋποθέσεις.

Οι απόφοιτοι Δημοτικών Ε.Α.Ε. έχουν τρεις δρόμους που μπορούν να ακολουθήσουν στην Ειδική Εκπαίδευση. Μπορούν να φοιτήσουν σε Γυμνάσια Ε.Α.Ε., σε Επαγγελματικά Γυμνάσια Ειδικής Αγωγής (Ε.Ε.Γ.) και σε Εργαστήρια Ειδικής Επαγγελματικής ΕΚπαίδευσης (Ε.Ε.Ε.Κ.).Τα τελευταία είναι δομές που μαζί με τα μαθήματα παρέχουν επαγγελματική εξειδίκευση.

Με το πέρας του Γυμνασίου οι μαθητές ειδικής εκπαίδευσης μπορούν να συνεχίσουν σε Λύκεια Ε.Α.Ε., σε Επαγγελματικό Ειδικό Λύκειο (Ε.Ε.Λ.) και να συνεχίσουν στις τελευταίες χρονιές του Ε.Ε.Ε.ΕΚ.
Το όριο ηλικίας για τα Γυμνάσια Ε.Α.Ε. και τα Ε.Ε.Γ είναι το δέκατο όγδοο (18ο) έτος ηλικίας ενώ τα Λύκεια Ε.Α.Ε. τα Ε.Ε.Λ. και τα Ε.Ε.Ε.ΕΚ. είναι το εικοστό τρίτο (23ο) έτος ηλικίας. Τα όρια εγγραφής για τα Ε.Ε.Λ. ΚΑΙ Ε.Ε.Ε.ΕΚ. είναι το δέκατο όγδοο (18ο) έτος ηλικίας ενώ υπό προϋποθέσεις μπορεί να φτάσει και το εικοστό (20ο).

Οι μαθητές μπορούν να αλλάξουν δομές είτε από Γενική Αγωγή είτε από μια δομή ειδικής σε άλλη (υπό προϋποθέσεις).

Όπως προαναφέρθηκε τα Σ.Μ.Ε.Α.Ε. είναι ισότιμα προς τα αντίστοιχα σχολεία Γενικής Παιδείας και ακολουθούν το ίδιο σχολικό και διδακτικό έτος.

Παρουσιάζουν ωστόσο κάποιες διαφορές:

  • Τα όρια ηλικίας, τα οποία είναι πιο ανεκτικά και προσαρμοσμένα στις ανάγκες των μαθητών.
  • Τα τμήματα είναι ολιγομελή. Τμήμα δημιουργείται από τέσσερις μαθητές και φτάνει μέχρι τους οχτώ (υπό προϋποθέσεις μπορεί να αλλάξει ο αριθμός μαθητών ανά τμήμα).
  • Τα μαθήματα μπορούν να ακολουθούν το αναλυτικό πρόγραμμα της Γενικής Παιδείας, μπορούν να ακολουθούν Πλαίσιο Αναλυτικού Προγράμματος Ειδικής Αγωγής ή να γίνεται συνδυασμός των δύο. Στη Σ.Μ.Ε.Α.Ε. Δευτεροβάθμιας θα πρέπει να διδάσκεται όλος ο αριθμός μαθημάτων του ωρολογίου προγράμματος αλλά οι τρόποι προσέγγισης της διδακτέας ύλης είναι ανάλογη των δυνατοτήτων των μαθητών.
  • Τα τμήματα χωρίζονται σύμφωνα με τις ηλικίες αλλά μπορούν να χωριστούν και με μεικτά τμήματα τάξεων και βαθμίδων ανάλογα με τις δυνατότητες των μαθητών

Σε περίπτωση που οι μαθητές χρειάζονται καθημερινή ιατρική φροντίδα δομές Σ.Μ.Ε.Α.Ε. στεγάζονται σε νοσοκομεία, κέντρα αποκατάστασης και αλλού.

2) Άλλη δομή Ε.Α.Ε. μπορεί να θεωρηθεί και η διδασκαλία κατοίκων που προορίζεται για περιπτώσεις παιδιών που αδυνατούν να απομακρυνθούν από το σπίτι.

3) Μορφές ειδικής εκπαίδευσης υφίστανται και μέσα στις δομές Γενικής Παιδείας.
Αρχικά είναι τα τμήματα ένταξης σε κανονικό ή διευρυμένο ωράριο. Αυτά τα τμήματα λειτουργούν μέσα στα γενικά σχολεία και παράλληλα με τα τμήματα γενικής.

Επομένη και τελευταία μορφή της ειδικής αγωγής μέσα στη δομές Γενικής Παιδείας είναι ο θεσμός της παράλληλης στήριξης. Ο ειδικός παιδαγωγός (ή αν πρόκειται για παιδί με κινητική αναπηρία το ειδικό βοηθητικό προσωπικό) αναλαμβάνει έναν ή περισσότερους μαθητή/ές στο πλαίσιο του γενικούς σχολείου και εντός της αίθουσας. Είναι υπεύθυνος μόνο για αυτόν/ούς τον/ους μαθητή/ες εκπαιδευτικά ή μόνο κινητικά.

Εφόσον αναλύθηκαν οι δομές Ε.Α.Ε να επαναληφτεί/τονιστεί ότι υπεύθυνος για την επιλογή δομής που θα ακολουθήσει το παιδί του είναι ο κηδεμόνας. Σημαντικός παράγοντας σε αυτή την απόφαση είναι η ψυχολογία του μαθητή. Κεντρικός στόχος για όλους τους μαθητές είναι η ένταξη και όχι η απλή ενσωμάτωση, επομένως θα πρέπει να κρίνονται ανά περίπτωση οι καλύτερες σχολικές συνθήκες.
Ο σκοπός του άρθρου είναι μια γενική εικόνα απέναντι στις μορφές Ε.Α.Ε.

Για κάθε μορφή Ε.Α.Ε. υπάρχουν πολλές υποενότητες οι οποίες θα αναλυθούν εκτενέστερα σε άλλα άρθρα. Ελπίζω να είναι κατατοπιστικό για όποιον ενδιαφέρεται. Άλλωστε ο κύριος στόχος αυτών των άρθρων είναι να βοηθήσουν τους ανθρώπους που προσπαθούν να καταλάβουν και να γνωρίσουν την Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση.

Το άρθρο δημοσιεύτηκε στις 27/9/2022 στο ηλεκτρονικό περιοδικό Πύλη Ψυχολογίας. 

Επιμέλεια κειμένου: Ιωάννης Οικονόμου

Θεατρολόγος MA Ε.Κ.Π.Α. – Ειδική Παιδαγωγός MA U.E.L. – Βρεφοκόμος – Πιστοποιημένη εκπαιδεύτρια ενηλίκων

Θεατρολόγος MA Ε.Κ.Π.Α. – Ειδική Παιδαγωγός MA U.E.L. – Βρεφοκόμος – Πιστοποιημένη εκπαιδεύτρια ενηλίκων

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΙΑ ΤΟ ΠΑΙΔΙ

Το αγοροκόριτσο

https://www.psychology.gr/psychologia-paidiou/7386-to-agorokoritso.html Από τις πρώτες μνήμες που έχω σαν κορίτσι είναι να παίζω μόνη μου με παιχνίδια ή με άλλα παιδάκια...

ΑΠΟ Κορίνα Γκούμα
25 Απριλίου 2023
ΓΙΑ ΤΟ ΠΑΙΔΙ

Πώς θα μιλήσω στα παιδιά για την τραγωδία στα Τέμπη;

https://www.in2life.gr/article/2001411/pos-tha-milhso-sta-paidia-gia-thn-tragodia-sta-temph?fbclid=IwAR1GZiU6qxcFFz-CLv1WIB7foY3eGDG-DvPcFcrRvgLGYsibYUarribFBsc Το σοκαριστικό ατύχημα στα Τέμπη εγείρει ερωτηματικά για το πώς θα εξηγήσουμε ως γονείς και ως εκπαιδευτικοί την τραγωδία...

ΑΠΟ Κορίνα Γκούμα
17 Μαρτίου 2023
ΓΙΑ ΤΟ ΠΑΙΔΙ

Παιδικός βιγκανισμός και χορτοφαγία: Τι να επιλέξω;

https://www.in2life.gr/home/child/article/1017096/paidikos-vigkanismos-kai-hortofagia-ti-na-epilexo.html?fbclid=IwAR1QMifbNG_tM46NXA3s2nJMooHoa8qp6bEB3CDK7WkMxitJQMomWz0mhyA Ο καθένας από εμάς μπορεί να επιλέγει οποιονδήποτε τρόπο ζωής και διαβίωσης. Το ίδιο ισχύει στην διατροφή. Τι συμβαίνει...

ΑΠΟ Κορίνα Γκούμα
24 Οκτωβρίου 2022
ΓΙΑ ΤΟ ΠΑΙΔΙ

Εμβόλια και παιδί: Γιατί πρέπει να τα κάνεις

https://www.in2life.gr/home/child/article/1017073/emvolia-kai-paidi-giati-prepei-na-ta-kaneis.html?fbclid=IwAR1Tm-NzkzShMKTd4mzXhEBPqSDuA8h6khjmzxUoyjQQHf0rKwb8L7F_hO0 Σήμερα θα αναφερθούμε σε ένα αρκετά λεπτό ζήτημα. Λεπτό γιατί έχει υποστηρικτές με ακραίες απόψεις και από τις δύο...

ΑΠΟ Κορίνα Γκούμα
18 Οκτωβρίου 2022
ΓΙΑ ΤΟ ΠΑΙΔΙ

Πώς θα πω στο παιδί μου ότι χωρίζουμε;

https://www.in2life.gr/home/child/article/1016990/pos-tha-po-sto-paidi-moy-oti-horizoyme.html?fbclid=IwAR2aEzuMfM6oJ2PWS0-M-v39D36RpTFmLNo5CHAOR6IurBmT7iVhgKqosVk - Κυρία δεν έχω κοιμηθεί γιατί άκουγα τους γονείς μου που φώναζαν τη νύχτα. Θανάσης 4 χρόνων - Κυρία...

ΑΠΟ Κορίνα Γκούμα
12 Οκτωβρίου 2022
ΓΙΑ ΤΟ ΠΑΙΔΙ

Έχουν φύλλα τα παιχνίδια;

https://www.mama365.gr/49466/ehoyn-fyla-ta-paihnidia.html?fbclid=IwAR13nr8xxb8EAEMNAjxBk6dBOzLjcZb491oZQAKfdaakD8_-x94bc_8-g5c Στη παρακάτω εικόνα παρατηρούμε ένα αγόρι να παίζει με κούκλες και δύο κορίτσια να παίζουν στη γωνιά με τα...

ΑΠΟ Κορίνα Γκούμα
15 Σεπτεμβρίου 2022
ΕΠΟΜΕΝΟ ΑΡΘΡΟ

Πώς θα πω στο παιδί μου ότι χωρίζουμε;

Εμβόλια και παιδί: Γιατί πρέπει να τα κάνεις

Παιδικός βιγκανισμός και χορτοφαγία: Τι να επιλέξω;

  • Για το παιδί
  • Δραστηριότητες
  • Διαμαντάκια
  • Καλλιτεχνήματα & σκέψεις
  • Εισηγήσεις & Συνεντεύξεις
  • ΣΥΓΓΡΑΦΙΚΑ ΕΡΓΑ
  • Βιογραφικό
  • Επικοινωνήστε μαζί μου!
email me!

© 2022 Korina Gkouma. All rights reserved.
Powered by  

No Result
View All Result
  • ΓΙΑ ΤΟ ΠΑΙΔΙ
    • ΑΡΘΡΑ
    • ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
  • ΔΙΑΜΑΝΤΑΚΙΑ
  • ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΗΜΑΤΑ & ΣΚΕΨΕΙΣ
  • ΕΙΣΗΓΗΣΕΙΣ & ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
  • ΣΥΓΓΡΑΦΙΚΑ ΕΡΓΑ
  • ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

© 2022 Korina Gkouma. All rights reserved.
Powered by  

O ιστότοπος μας χρησιμοποιεί cookies για να διευκολύνει και να εξατομικεύσει την εμπειρία περιήγησης του χρήστη. Κάνοντας κλικ στο κουμπί "Αποδοχή", συναινείτε στη χρήση όλων των cookies.
ΡΥΘΜΙΣΕΙΣΑΠΟΔΟΧΗ
Πολιτική Απορρήτου & Cookies

Πληροφορίες

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία σας ενώ περιηγείστε στον ιστότοπο. Από αυτά τα cookies, τα cookies που κατηγοριοποιούνται ως απαραίτητα αποθηκεύονται στο πρόγραμμα περιήγησής σας καθώς είναι απαραίτητα για την λειτουργία των βασικών λειτουργιών του ιστότοπου. Χρησιμοποιούμε επίσης cookies τρίτων που μας βοηθούν να αναλύσουμε και να κατανοήσουμε πώς χρησιμοποιείτε αυτόν τον ιστότοπο. Αυτά τα cookies θα αποθηκεύονται στο πρόγραμμα περιήγησής σας μόνο με τη συγκατάθεσή σας. Έχετε επίσης τη δυνατότητα να εξαιρεθείτε από αυτά τα cookies. Ωστόσο, η εξαίρεση ορισμένων από αυτά τα cookie μπορεί να έχει επίδραση στην εμπειρία περιήγησης.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT