Καλωσήρθατε στην νέα μου ιστοσελίδα! Καλή περιήγηση!
Παρασκευή, 16 Μαΐου, 2025
Κορίνα Γκούμα
Θεατρολόγος MA Ε.Κ.Π.Α.
Ειδική Παιδαγωγός MA U.E.L.
Β Βρεφοκόμος
Πιστοποιημένη εκπαιδεύτρια ενηλίκων
No Result
View All Result
  • ΓΙΑ ΤΟ ΠΑΙΔΙ
    • ΑΡΘΡΑ
    • ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
  • ΔΙΑΜΑΝΤΑΚΙΑ
  • ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΗΜΑΤΑ & ΣΚΕΨΕΙΣ
  • ΕΙΣΗΓΗΣΕΙΣ & ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
  • ΣΥΓΓΡΑΦΙΚΑ ΕΡΓΑ
  • ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
  • ΓΙΑ ΤΟ ΠΑΙΔΙ
    • ΑΡΘΡΑ
    • ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
  • ΔΙΑΜΑΝΤΑΚΙΑ
  • ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΗΜΑΤΑ & ΣΚΕΨΕΙΣ
  • ΕΙΣΗΓΗΣΕΙΣ & ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
  • ΣΥΓΓΡΑΦΙΚΑ ΕΡΓΑ
  • ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
No Result
View All Result
Κορίνα Γκούμα
No Result
View All Result

Ποια η σχέση της θεατρικής αγωγής με τον αυτισμό;

γράφει η Κορίνα Γκούμα
11 Απρ 2021
Χρόνος διαβάσματος: 1 λεπτά
A A
Share on FacebookShare on LinkedinShare with email

Το νησί https://www.stonisi.gr/post/16252/entaksh-mesw-toy-theatroy

Έχω αφιερώσει τα τελευταία δέκα χρόνια της ζωής μου στο θέατρο, την εκπαίδευση και την ειδική αγωγή. Με γοήτευσε η εκπαιδευτική δύναμη του θεάτρου σε συνδυασμό με την ελευθερία που έδινε στις δυνατότητες και στις ανάγκες του κάθε μαθητή μου. Θα νομίζετε ότι στόχος του άρθρου μου είναι να σας παρουσιάσω τις δυνατότητες της θεατρικής αγωγής στον αυτισμό και αν πράγματι ήταν αυτός, θα σας ανέλυα τα θεαματικά  αποτελέσματα που είχα από τις έρευνες μου. Ωστόσο, ο στόχος μου είναι να κάνω και εσάς να γοητευτείτε από τις δυνάμεις του δράματος στην εκπαίδευση.

Πολλοί δεν γνωρίζουν καν τι είναι η θεατρική αγωγή, αλλά όλοι μας γνωρίζουμε τι είναι το θέατρο. Το θέατρο λοιπόν είναι ένα κοινωνικό γεγονός και  συνδυασμός  τεχνών.

Σαν κοινωνικό γεγονός λοιπόν λειτουργεί και στο θεατρικό παιχνίδι. Δημιουργώντας επικοινωνία, κοινωνικότητα, επαφή και αίσθημα ομαδικότητας -κάτι που είναι πολύ σημαντικό για τα παιδιά με αυτισμό. Ιδιαιτερότητα της θεατρικής αγωγής, ωστόσο, είναι ότι μέσα στο αίσθημα της ομάδας παραμένει έντονη η ατομικότητα και η προσωπική ανάγκη. Με αποτέλεσμα όχι η στείρα γνώση αλλά μία ολοκληρωμένη εμπειρία.

Πώς όμως μπορεί να το κάνει αυτό η θεατρική αγωγή; Όσοι έχετε βρεθεί σε ομάδα θεάτρου και έχετε γνωρίσει τα παιχνίδια του, καταλαβαίνετε σίγουρα τι εννοώ. Όσοι ακόμα δεν είχατε την εμπειρία -θα πρότεινα να το δοκιμάσετε- θα προσπαθήσω να σας δώσω μια γεύση. Το θεατρικό παιχνίδι έχει σαν στόχο τον ίδιο τον συμμετέχοντα αλλά όχι αποκομμένο από την ομάδα. Για παράδειγμα, σε έναν αυτοσχεδιασμό ολόκληρη η ομάδα ή οι υποομάδες συνεργάζονται για να δημιουργήσουν ένα αποτέλεσμα σύμφωνα με το κάλεσμα του εμψυχωτή/παιδαγωγού. Ο ρόλος του εμψυχωτή είναι μόνο συμβουλευτικός έτσι ώστε να αφήσει τα παιδιά να συνεργαστούν. Ωστόσο το κάθε παιδί είναι ελεύθερο να εκφραστεί και να επιλέξει τον ρόλο του μέσα στην ομάδα. Οι ομάδες συνεχώς αλλάζουν, τυχαία ή όχι, φέρνοντας τα παιδιά αντιμέτωπα με πολλούς χαρακτήρες και πολλές ατομικότητες, δίνοντάς τους εμπειρίες με διαφορετικούς ανθρώπους.

Αναφέρθηκε παραπάνω η προσωπική ανάγκη. Ο εμψυχωτής στα χέρια του έχει ένα εκπαιδευτικό εργαλείο το οποίο προσαρμόζεται σε πολλά επίπεδα. Αρχικά προσαρμόζεται στην θεματολογία των συμμετεχόντων. Τα παιδιά με αυτισμό πολλές φορές έχουν θεματολογίες ή ενέργειες στις οποίες εστιάζουν. Το θεατρικό παιχνίδι έχει την ευχέρεια να αγκαλιάσει τα θέλω των μαθητών και να τα εντάξει εκπαιδευτικά. Ας δώσουμε ένα παράδειγμα: Σε ένα εργαστήριο κουκλοθέατρου μπορούν οι κούκλες που θα δημιουργηθούν από τα παιδιά να μοιάζουν με Μέσα Μαζικής Μεταφοράς γιατί με αυτόν τον τρόπο ένας μαθητής με αυτισμό θα συγκεντρωνόταν καλύτερα στο θέμα. Σε αντίστοιχη περίπτωση, ένας μαθητής με αυτισμό θα μπορούσε να συγκεντρωθεί καλύτερα με ακουστικά ερεθίσματα,  έτσι θα μπορούσαν να ενταχθούν χτύποι, τραγούδι και χορός σε οποιαδήποτε θεατρική δράση.

Επίσης παραπάνω στο άρθρο αναφέραμε ότι το θέατρο είναι και συνδυασμός  τεχνών. Με τον ίδιο τρόπο λοιπόν και στο θεατρικό παιχνίδι υπάρχει μουσική, χορός, υποκριτική, τραγούδι, κοστούμια, φως, εικόνες, βίντεο. Έτσι, δημιουργούνται στα παιδιά πολλαπλά ερεθίσματα με αποτέλεσμα μία σφαιρική γνώση του θέματος που θέλει να αποδώσει ο παιδαγωγός. Μέσω των πολλών ερεθισμάτων (εικόνες, βίντεο, τραγούδι και άλλα), γίνεται μία προσαρμογή στις εκπαιδευτικές ανάγκες των μαθητών με αυτισμό.

Το θέατρο δηλαδή, δίνει την δυνατότητα στο παιδί να παίρνει όποιον ρόλο του αρέσει ή του χρειάζεται περισσότερο. Μπορεί να είναι πρωταγωνιστικός και να βρίσκεται σε άμεση έκθεση ή να είναι δεύτερος/βοηθητικός ρόλος έτσι ώστε να μην εκτεθεί το ίδιο. Έχει την δυνατότητα να μην κάνει χρήση λόγου αλλά να προχωρήσει σε παντομίμα ή σε πλήρη αποστασιοποίηση μέσω μιας κούκλας. Εάν δεν θέλει καθόλου την έκθεση ή έχει άλλη κλίση (ζωγραφική, βίντεο, ράψιμο, χορός, τραγούδι κ.ά.), μπορεί να ενταχθεί στις ομάδες που πλαισιώνουν την παράσταση όπως η ομάδα φωτισμού, κοστουμιού κ.ά. Φυσικά η ίδια προσαρμοστικότητα υπάρχει και σε απλά θεατρικά παιχνίδια, όχι απαραίτητα μόνο σε αυτά που έχουν στόχο μια παράσταση.

Η θεατρική αγωγή έχει τρεις κύριους στόχους: Στοχεύει  στη νοητική, συναισθηματική αλλά και κοινωνική ανάπτυξη. Και σε αυτό το σημείο θα ήθελα να τονίσω την προώθηση της αυτοπεποίθησης του κάθε παιδιού που όλοι μας καταλαβαίνουμε πόσο σημαντικό είναι για τα παιδιά με αυτισμό.

Το παιδί αρχικά έρχεται αντιμέτωπο με το να παρουσιάσει την δουλειά του στην ολότητα της τάξης του. Το “εργαλείο” του θεάτρου είναι το ίδιο το παιδί επομένως η δουλειά που έχει να παρουσιάσει -τις περισσότερες φορές- είναι το ίδιο το σώμα του, π.χ. να πάρει μέρος σε ένα Tableau Vivant (παγωμένη εικόνα) ή ένα μικρό σκετς, άρα πρόκειται για αυτοπαρουσίαση. Η οποία βέβαια ίσως καταλήξει και σε παρουσίαση σε κοινό. Αυτά είναι εργαλεία τα οποία σφυρηλατούν την αυτοπεποίθηση και δημιουργούν δυνατές προσωπικότητες. Θεωρώ ότι είναι ιδανικές ασκήσεις για παιδιά με αυτισμό που συνήθως δυσκολεύονται ακόμα και σε μια απλή συζήτηση με πολλούς συμμετέχοντες.

Αναφέρθηκε ότι το εργαλείο του θεάτρου είναι το σώμα του παιδιού. Ας αναλύσουμε σε αυτό το σημείο πώς το θέατρο εστιάζει στην σωματική έκφραση. Το θεατρικό παιχνίδι στηρίζεται σε μουσικοκινητικές ασκήσεις, που με την χρήση της φαντασίας οδηγούνται σε ψυχοκινητικές. Το παιδί δηλαδή κινείται στο χώρο με τον ρυθμό της μουσικής με τον τρόπο που θέλει, ξεκλειδώνοντας το σώμα του και στη συνέχεια εντάσσει έναν ρόλο, ας πούμε έναν γίγαντα για παράδειγμα. Όταν μιμείται τον γίγαντα με τον τρόπο που θέλει εξωτερικεύει την εσωτερική του πίεση. Στην τελευταία φάση που θα εντάξει τον διάλογο των ρόλων θα ολοκληρώσει τον γνωστικό στόχο που έχει στο συγκεκριμένο μάθημα ο εμψυχωτής.

Οι περισσότεροι εστιάζουν στο να κάνουν ένα παιδί με αυτισμό να προσαρμοστεί στην κανονικότητα. Να περιορίσει ή και να εξαλείψει, εάν είναι δυνατόν, οτιδήποτε διαφέρει επάνω του. Κάτι φυσικά αδύνατο. Στο θέατρο το παιδί με αυτισμό έχει την δυνατότητα να τυλίξει την διαφορετικότητα του, μαζί με τις διαφορετικότητες όλων των παιδιών και να αναδείξουν τις ικανότητες τους. Δεν κρύβουν τίποτα, παρά αναδεικνύουν. Για να συνοψίσω, θεωρώ ότι το θέατρο είναι απαραίτητο σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης σε όλες τις ηλικίες αλλά είναι ιδανικό για τα παιδιά με αυτισμό.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΙΑ ΤΟ ΠΑΙΔΙ

Το αγοροκόριτσο

https://www.psychology.gr/psychologia-paidiou/7386-to-agorokoritso.html Από τις πρώτες μνήμες που έχω σαν κορίτσι είναι να παίζω μόνη μου με παιχνίδια ή με άλλα παιδάκια...

ΑΠΟ Κορίνα Γκούμα
25 Απριλίου 2023
ΓΙΑ ΤΟ ΠΑΙΔΙ

Πώς θα μιλήσω στα παιδιά για την τραγωδία στα Τέμπη;

https://www.in2life.gr/article/2001411/pos-tha-milhso-sta-paidia-gia-thn-tragodia-sta-temph?fbclid=IwAR1GZiU6qxcFFz-CLv1WIB7foY3eGDG-DvPcFcrRvgLGYsibYUarribFBsc Το σοκαριστικό ατύχημα στα Τέμπη εγείρει ερωτηματικά για το πώς θα εξηγήσουμε ως γονείς και ως εκπαιδευτικοί την τραγωδία...

ΑΠΟ Κορίνα Γκούμα
17 Μαρτίου 2023
ΓΙΑ ΤΟ ΠΑΙΔΙ

Παιδικός βιγκανισμός και χορτοφαγία: Τι να επιλέξω;

https://www.in2life.gr/home/child/article/1017096/paidikos-vigkanismos-kai-hortofagia-ti-na-epilexo.html?fbclid=IwAR1QMifbNG_tM46NXA3s2nJMooHoa8qp6bEB3CDK7WkMxitJQMomWz0mhyA Ο καθένας από εμάς μπορεί να επιλέγει οποιονδήποτε τρόπο ζωής και διαβίωσης. Το ίδιο ισχύει στην διατροφή. Τι συμβαίνει...

ΑΠΟ Κορίνα Γκούμα
24 Οκτωβρίου 2022
ΓΙΑ ΤΟ ΠΑΙΔΙ

Εμβόλια και παιδί: Γιατί πρέπει να τα κάνεις

https://www.in2life.gr/home/child/article/1017073/emvolia-kai-paidi-giati-prepei-na-ta-kaneis.html?fbclid=IwAR1Tm-NzkzShMKTd4mzXhEBPqSDuA8h6khjmzxUoyjQQHf0rKwb8L7F_hO0 Σήμερα θα αναφερθούμε σε ένα αρκετά λεπτό ζήτημα. Λεπτό γιατί έχει υποστηρικτές με ακραίες απόψεις και από τις δύο...

ΑΠΟ Κορίνα Γκούμα
18 Οκτωβρίου 2022
ΓΙΑ ΤΟ ΠΑΙΔΙ

Πώς θα πω στο παιδί μου ότι χωρίζουμε;

https://www.in2life.gr/home/child/article/1016990/pos-tha-po-sto-paidi-moy-oti-horizoyme.html?fbclid=IwAR2aEzuMfM6oJ2PWS0-M-v39D36RpTFmLNo5CHAOR6IurBmT7iVhgKqosVk - Κυρία δεν έχω κοιμηθεί γιατί άκουγα τους γονείς μου που φώναζαν τη νύχτα. Θανάσης 4 χρόνων - Κυρία...

ΑΠΟ Κορίνα Γκούμα
12 Οκτωβρίου 2022
ΓΙΑ ΤΟ ΠΑΙΔΙ

Σχολικές Μονάδες Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης

https://www.psychology.gr/educational-psychology/6936-sxolikes-monades-eidikis-agogis-kai-ekpaidefsis.html?fbclid=IwAR05b0V97_3QvKyEKEzrs29m1LGAEPfKrfkvvaNN2Ox0M9AQm7hSdjp3mmo   Οι γονείς ατόμων με αναπηρία συνήθως έρχονται αντιμέτωποι με μια διάγνωση και πρέπει να πάρουν αποφάσεις για το...

ΑΠΟ Κορίνα Γκούμα
8 Οκτωβρίου 2022
ΕΠΟΜΕΝΟ ΑΡΘΡΟ

Ενσωμάτωση ή ένταξη;

Το αμαξίδιο

Ιωάννα των Βουρβόνων

Ιωάννα των Βουρβόνων

  • Για το παιδί
  • Δραστηριότητες
  • Διαμαντάκια
  • Καλλιτεχνήματα & σκέψεις
  • Εισηγήσεις & Συνεντεύξεις
  • ΣΥΓΓΡΑΦΙΚΑ ΕΡΓΑ
  • Βιογραφικό
  • Επικοινωνήστε μαζί μου!
email me!

© 2022 Korina Gkouma. All rights reserved.
Powered by  

No Result
View All Result
  • ΓΙΑ ΤΟ ΠΑΙΔΙ
    • ΑΡΘΡΑ
    • ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
  • ΔΙΑΜΑΝΤΑΚΙΑ
  • ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΗΜΑΤΑ & ΣΚΕΨΕΙΣ
  • ΕΙΣΗΓΗΣΕΙΣ & ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
  • ΣΥΓΓΡΑΦΙΚΑ ΕΡΓΑ
  • ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

© 2022 Korina Gkouma. All rights reserved.
Powered by  

O ιστότοπος μας χρησιμοποιεί cookies για να διευκολύνει και να εξατομικεύσει την εμπειρία περιήγησης του χρήστη. Κάνοντας κλικ στο κουμπί "Αποδοχή", συναινείτε στη χρήση όλων των cookies.
ΡΥΘΜΙΣΕΙΣΑΠΟΔΟΧΗ
Πολιτική Απορρήτου & Cookies

Πληροφορίες

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία σας ενώ περιηγείστε στον ιστότοπο. Από αυτά τα cookies, τα cookies που κατηγοριοποιούνται ως απαραίτητα αποθηκεύονται στο πρόγραμμα περιήγησής σας καθώς είναι απαραίτητα για την λειτουργία των βασικών λειτουργιών του ιστότοπου. Χρησιμοποιούμε επίσης cookies τρίτων που μας βοηθούν να αναλύσουμε και να κατανοήσουμε πώς χρησιμοποιείτε αυτόν τον ιστότοπο. Αυτά τα cookies θα αποθηκεύονται στο πρόγραμμα περιήγησής σας μόνο με τη συγκατάθεσή σας. Έχετε επίσης τη δυνατότητα να εξαιρεθείτε από αυτά τα cookies. Ωστόσο, η εξαίρεση ορισμένων από αυτά τα cookie μπορεί να έχει επίδραση στην εμπειρία περιήγησης.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT